Czy można trenować po kontuzji i urazach?
Trening EMS w 20 minut | Body Time Studio Kraków

12.11.2021

Czy można trenować po kontuzji i urazach?

Trenowanie po kontuzji to temat szczególnie skomplikowany. Możliwości treningowe zależą przede wszystkim od skutecznej rekonwalescencji, systematycznej fizjoterapii oraz predyspozycji pacjenta do regenerowania się po urazach. Duże znaczenie ma również wielkość danego uszkodzenia oraz jego dokuczliwość. Czasem nawet małe urazy mogą dyskwalifikować sportowca na długi czas. 

Od czego zależy proces regeneracji po kontuzji?

Pierwszym etapem każdej kontuzji jest przede wszystkim pomoc lekarska. Jeżeli uszkodzenie jest odpowiednio opatrzone (zszyte, zoperowane, włożone w gips, itp.) możemy liczyć na pomyślne zakończenie i szybki powrót do zdrowia. W zależności od zasięgu i wielkości urazu regeneracja może trwać dłużej i nieść za sobą większe potrzeby pracy nad powrotem do sprawności. 

Bezpośrednio po wyleczeniu kontuzji powinniśmy wybrać się do fizjoterapeuty, który oceni czy jestesmy gotowi na powrót do uprawiania sportu czy powinniśmy jeszcze poczekać i stosować się do jego zaleceń. Specjalista określi co jeszcze powinniśmy zrobić aby przyspieszyć powrót do zdrowia i zmniejszyć możliwość ponownego urazu. Systematyczność podczas rehabilitacji to jeden z najważniejszych aspektów powrotu do zdrowia. 

Najczęściej kontuzjom ulegają stawy oraz układ kostny. Warto zadbać o odpowiednia profilaktykę, która pozwoli uchronic się od większych i bardziej doskwierających konsekwencji. Najczęstszymi urazami tego rodzaju są złamania lub zwichnięcia. Aby jak najszybciej się zagoiły potrzebna jest błyskawiczna diagnoza oraz opatrzenie. 

Jak wygląda powrót do ćwiczeń po kontuzji?

Powrót do aktywności fizycznej po kontuzji to proces bardzo powolny. pierwszym etapem jest rehabilitacja, która powinna być odpowiednio dobrana przez specjalistę. Jest to proces długotrwały, ale przy systematycznej pracy pozwala osiągnac naprawde ogromne efekty. Progres zarówno w aspekcie objętości, jak i intensywności treningowej jest procesem bardzo żmudnym i wymagającym dużo cierpliwości od pacjenta. 

Dzięki efektywnej rehabilitacji bardzo powoli osiągamy pełną sprawność ruchowa i powoli możemy wracać do lekkiej aktywności fizycznej. Nasza forma, szczególnie po długotrwałej kontuzji może wymagać regeneracji i rozpoczęcia całego planu treningowego od zera. Musimy być przygotowani, że nasze osiągnięcia siłowe spadną, a możliwość części ciała, która była kontuzjowana nie będą takie same jak wcześniej. 

Pierwszy etap prawdziwej aktywności fizycznej będzie opierał się głównie na wzmacnianiu mięśni i przygotowaniu ich do większej i cięższej pracy. Treningi będą lekkie i nieobciążające, ale będa wymagały dużo wkładu i motywacji. Ten proces ma na celu zwiększenie siły oraz wytrzymałości mięśniowej. Każdy trening powinien być zakończony stretchingiem, który wzmacnia i uelastycznia mięśnie zapobiegając kontuzjom. 

Jeżeli będziemy czuli, że nasze możliwości są większe i dotychczasowy plan treningowy przestaje nam wystarczać, możemy spróbować zwiększyć intensywność podejmowanej aktywności fizycznej. podczas cięższych treningów niezbędna jest dbałość o prawidłową technikę, która pomoże zapobiegać urazom w przyszłości.  

W momencie, gdy czujemy, że jesteśmy gotowi aby na nowo podjąć aktywność fizyczną, warto wykonać test na sprawność, który pokaże jaka jest nasza obecna kondycja i siła. Moe się okazać, że mimo dobrego samopoczucia nie jesteśmy jeszcze gotowi na powrót do regularnych treningów. 

Nalezy również pamiętac, że struktura mięśnia czy kości, która została raz zniszczona, może już nigdy nie posiadać siły i wytrzymałości na tym samym poziomie co przed kontuzją. Dlatego właśnie nie powinniśmy przeciążać tej partii mięśniowej i stosować się do zaleceń treningowych lekarza oraz fizjoterapeuty.